Het is het doel van elke werknemer om een kerstpakket te vinden dat iedereen motiveert, dat waardering laat zien en dat past binnen je altijd kleiner wordende budget. In Nederland denkt het personeel nog steeds over dit eindejaarsgeschenk als een maatstaf van hoe tevreden de baas is over het werk dat is geleverd. Ook al zullen ze het niet snel toegeven, het is een gespreksonderwerp dat de maanden voor en na de kerst erg veel aan bod komt. Jij wilt dat er positief gesproken wordt over jouw kerstpakket dit jaar. Zorg ervoor dat deze aan de onderstaande 3 kenmerken voldoet en je slaat de spijker op zijn kop.
Het kerstpakket komt duidelijk van jouAls jij kerstpakketten gaat samenstellen, dan wil je daar iedereen tevreden mee maken. En dat betekent dat je overeenkomsten moet vinden die iedereen met elkaar deelt. Dat kan lastig zijn, want niemand is hetzelfde. Eén overeenkomst die alle medewerkers met elkaar verbindt is het feit dat jullie allen werken voor hetzelfde bedrijf. Laat je dat zien met je kerstpakket, dan brengt dat een gevoel van saamhorigheid en eenheid naar boven. Je kunt kiezen voor een pakket in je huiskleur. Laat ook altijd je logo aanbrengen op de verpakking. En als je een artikel uitkiest dat refereert aan wat jullie doen en produceren, dan is het pakket helemaal compleet. Neem een wollen muts, bijvoorbeeld, als jullie natuurlijke isolatiematerialen produceren.
Je personeel denkt mee over de inhoudAls jij moet kiezen wat je personeel graag in het kerstpakket wil zien, dan zie je geheid verkeerd. En als jij het pakket mag samenstellen dit jaar, dan ligt de verantwoordelijkheid voor het succes ervan bij jou. Je kunt het voor jezelf gemakkelijker maken als je je medewerkers vraagt wat ze in het pakket willen hebben. Door ze inspraak te geven, voelen ze zich meer bij het pakket betrokken en hoef jij niet te kiezen. Daarbij deel je de verantwoordelijkheid dan enigszins en dat is een geruststelling. Stel een korte vragenlijst op, stuur deze rond onder je personeel en je ontvangt altijd waardevolle informatie. Vraag ze bijvoorbeeld om het ideale kerstpakket te omschrijven voor je, om je te vertellen wat er goed en minder goed was aan het laatste pakket en om wat ze dit jaar graag zouden willen ontvangen.
Het pakket bevat een boodschapEen laatst kenmerk van een ideaal kerstpakket is dat het een boodschap meegeeft aan de ontvangers. Je kunt namelijk niet alleen laten zien dat je de inzet van je personeel hebt opgemerkt, maar je kunt ze ook vertellen wat je zo waardeert. Neem een belangrijke prestatie waar iedereen aan heeft meegewerkt en gebruik dat als thema voor je pakket. Hebben jullie een grote Amerikaanse klant binnen weten te halen, dan weet iedereen wat je bedoelt als je een pakket met een Amerikaans thema kiest. Voldoet je pakket aan deze drie kenmerken, dan is de inhoud zelf al een stuk minder belangrijk. Over jouw thema kerstpakket wordt dit jaar nog lang vol lof nagepraat. |